Ibn Ishaq
Al-Kindi
Tokoh
Abu Yusuf Yaqub Ibn Ishaq Al-Khindi atau juga dikenali sebagai Al-Khindi
(801-873). al-Kindi dilahirkan di Kufa, pusat pengajian dunia belajar di suatu
masa. Bapanya adalah gabenor Kufa, sebagaimana datuknya sebelumnya. al-Kindi
merupakan keturunan suku kaum Kinda yang telah berpindah dari Yemen. Puak ini
telah menyatukan sebilangan suku-suku dan mencapai kedudukan yang berkuasa pada
abad-abad Kelima dan Keenam, tetapi kehilangan kuasa pada pertengahan abad
Keenam.
Pendidikan
al-Kindi bermula di Kufa, kemudiannya di Basrah, dan akhirnya di Baghdad.
Pengetahuan tentang pembelajaran yang hebatnya tidak lama kemudian merebak, dan
Khalifah al Ma'mun melantiknya di Rumah Kebijaksanaan di Baghdad, yang
merupakan pusat yang baru sahaja ditubuhkan bagi penterjemahan teks-teks
falsafah dan saintifik orang Yunani. (Beliau juga terkenal kerana penulisan seni
khatnya yang cantik, dan pada suatu ketika pernah bekerja sebagai jurutulis
kepada al Mutawakkil.)
Apabila
al Ma'mun meninggal, abangnya (al Mu'tasim) menjadi Khalifah, dan al-Kindi
dikekalkan dalam jawatannya, serta mengajar anak al Mu'tasim. Bagaimanapun,
ketika pemerintahan al Wathiq, dan terutamanya al Mutawakkil, peluang al-Kindi'
surut. Terdapat pelbagai teori-teori mengenai ini: sesetengah orang mengatakan
kejatuhan al-Kindi akibat persaingan di Rumah Kebijaksanaan, yang lain pula
merujuk kepada penyeksaan yang ganas oleh al Mutawakkil terhadap orang Islam
yang tidak ortodoks (serta bagi bukan muslim). Malah, pada suatu ketika,
al-Kindi pernah di pukul dan perpustakaannya disita buat sementara. Beliau
meninggal dalam semasa pemerintahan 873 CE bagi al M'utamid.
Al-Kindi
merupakan seorang pakar dari pelbagai bidang pemikiran yang berbeza. Beliau
merupakan pakar dalam muzik, falsafah, astronomi, perubatan, geografi, dan
matematik. Selama hayat beliau (dan untuk kira-kira seabad selepas itu) beliau
dianggap sebagai ahli falsafah Muslim dan paling besar, ada akhirnya hanya
diatasi oleh nama nama hebat seperti sebagai Abu Al-Nasr Al-Farabi (Al-Pharabius)
dan Ibn Sina (Avicenna).
Beliau adalah dianggap sebagai ahli falsafah Arab keturunan paling agung,
walaupun; sesungguhnya, beliau sering dirujuk hanyalah sebagai "ahli
falsafah Arab".
Satu
dari matlamat utama falsafahnya adalah untuk mengabung kesesuaian antara
falsafah dan teologi alam di sebelah dan teologi spekulatif dan diwahyukan di
tangan yang lain (bagaimanapun sebenarnya beliau menolak teologi spekulatif).
Beliau menekankan, bagaimanapun, wahyu adalah sumber pengetahuan lebih hebat
dalam sekurang-kurangnya sesetengah bidang, dan ia menjamin perkara-perkara
mengenai kepercayaan yang akal pemikiran tidak boleh mendedahkannya.
Pendekatannya
kepada bidang falsafah bukanlah hasil pemikiran yang asal, tetapi merangkumi
penulisan Aristotelian dan (terutama) Plato baru (neo Plato).
Bagaimanapun hasil kerjanya amat penting kerana ia memperkenalkan dan
mempopularkan falsafah Yunani dikalangan cendikiawan Muslim. Kebanyakan apa
yang kanan menjadi perbendaharaan kata falsafah piawaian Arab berasal dari
al-Kindi; sesungguhnya, jika tidak kerananya, hasil ahli falsafah seperti al
Farabi, Avicenna, dan al Ghazali mungkin tidak tercapai.
Sebagai
seorang doktor, al-Kindi adalah ahli farmakologi pertama untuk menentukan dan
menggunakan dos ubat yang betul untuk kebanyakan daripada dadah-dadah yang
terdapat pada masa itu. Sebagai satu ahli kimia yang termaju, beliau adalah
seorang penentang alkimia; beliau menunjukkan kesilapan mitos yang logam asas
mudah boleh diubah menjadi logam berharga seperti emas atau argentum. Dalam
matematik, beliau menulis beberapa buah buku yang ditujukan khas bagi sistem
nombor, dan banyak menyumbang bagi asas hisab moden. al-Kindi juga
mempopularkan angka Hindu-Arabic di kalangan orang Arabs.
Al-Kindi
menulis sekurang-kurangnya dua ratus lima puluh buah buku, kebanyakannya
sumbangannya bagi geometri (tiga puluh dua buah buku), falsafah dan perubatan
(dua puluh dua buah buku setiap satu), logik (sembilan buah buku), dan fizik
(dua belas buah buku). Pengarunnya dalam bidang fizik, matematik, ubat,
falsafah dan muzik adalah meluas dan berpanjangan selama beberapa abad. Abu
Yusuf Yaqub Ibn Ishaq Al-Khindi juga aktif dalam bidang terjemahan. Beliau
adalah antara penterjemah awal yang terlibat dalam menterjemahkan hasil karya
dalam bidang Yunani ke dalam bahasa Arab.
Kebanyakan
daripada buku-bukunya, malangnya, telah hilang, bagaimanapun beberapa yang
terselamat dalam bentuk terjemahan Latin oleh Gherard Cremona, dan yang lain
telah ditemui dalam manuskrip Arab — yang lebih penting lagi, dua puluh empat
hasil kerja beliau yang hilang telah dijumpai kembali pada pertengahan abad ke
dua puluh. Sebagai contoh, misalnya, satu teks yang baru ditemui Manuskrip
berkenaan Nyah Diskrip Perutusan yang Diskrip, satu wacana dalam kriptologi,
merangkumi kaedah pemecahan tulisan rahsia, encipherments, pemecahan tulisan
rahsia bagi encipherments tertentu, dan analisis statistik dan penganalisisan
statistik mengenai surat-surat dan penggabungan surat dalam Tulisan Arab.
Antara
sumbangan besar Al-Khindi ialah mengenai 11 teks yang menerangkan mengenai
nombor dan analisis nombor. Al-Khindi juga menghasilkan 241 buah buku dalam
pelbagai bidang yang merangkumi bidang seperti berikut :-
- Astronomi (16 buah)
- Aritmetik (11 buah)
- Geometri (32 buah)
- Perubatan (22 buah)
- Fizik
(12 buah)
- Falsafah (22 buah)
- Logik (sembilan buah)
- Psikologi (5 buah)
- Muzik
(tujuh buah)
Selain
itu, Abu Yusuf Yaqub Ibn Ishaq Al-Khindi juga menghasilkan tulisan dalam bentuk
monograf meliputi bidang astronomi, batu-batan, batu-batu berharga dan
sebagainya.
Ibnu
Sina
Nama sebenar beliau ialah Abu Ali
Hussain Ibnu Abdullah Ibnu sina. Orang barat memanggilnya dengan panggilan Avicenna.
Ibnu Sina merupakan seorang cendikiawan islam yang memiliki pelbagai bidang
ilmu. Antaranya tentang falsafah- falsafah dan perubatan. Sumbangan yang ketara
Ibnu Sina dalam bidang perubatan adalah dari segi pengalaman dan kebolehanya
untuk mengubat dan juga dalam menghasilkan karya dalam penulisan.
Terdapat banyak ilmu perubatan moden
yang menggunakan ilmu perubatan Ibnu Sina sebagai rujukan. Terutamanya mengenai
penggunaan ubat, diagnosis dan pambedahan. Buku beliau telah digunakan secara
meluas di Universiti-universiti Eropah hingga abad 15M. Pada bad ke 12M,
buku beliau telah diterjemah oleh Genard Cremona yang berpindah ke
Toledo, sepanyol kedalam bahasa latin. Bukunya telah dicetak sebanyak 16
kali,15 edisi dalam bahsa latin dan sebuah dalam bahasa yahudi(Hebrew).
Pada abd ke 16M buku ini telah dicetak sebanyak 21 kali. Penulis dibarat
telah menganggap Ibnu Suna sebagai bapa kedoktoran kerana Ibnu Sina
telah menyatupadukan ilmu perubatan Yunani, Hippocreates dan Gelen serta
pengalaman daripada ahli-ahli perubatan dari India dan Parsi serta pengalaman
beliau sendiri .
Antara
sumbangan utama beliau terhadap dunia perubatan ialah:
a) Telah memperkembangkan ilmu psikologi dalam ilmu perubatan
b) Penemuan beliau dalam bidang perubatan yang dikenali pada hari ini
sebagai psikosomatis(psikosomatic
medicine)
c) Memperkenalkan ilmu diagnotis untuk mengenalpasti ketidakseimbangan
humur yang berkenaan dan ia masih dipraktikkan oleh para doktor muslim di Pakistan,
Afganistan dan Parsi.
d) Seorang doktor dari Amerika melaporkan bahawa para hakim di afganistan, China dan India dan parsi sangat berkebolehan dalam menentukan penyakit melalui denyutan jantung
e) Menyedari kepentingan emosi dalam pemulihan.
f) Ibnu Sina adalah doktor yang pertama yang mencatatkan bahawa penyakit paru-paru (pulmonary tuberculosis) adalah penyakit yang boleh berjangkit.
d) Seorang doktor dari Amerika melaporkan bahawa para hakim di afganistan, China dan India dan parsi sangat berkebolehan dalam menentukan penyakit melalui denyutan jantung
e) Menyedari kepentingan emosi dalam pemulihan.
f) Ibnu Sina adalah doktor yang pertama yang mencatatkan bahawa penyakit paru-paru (pulmonary tuberculosis) adalah penyakit yang boleh berjangkit.
g) Beliau juga dapat menceritakan dengan tepat tanda-tanda (symptoms)
penyakit kencing manis (diabetis) dan masalah yang timbul daripadanya.
Osler menganggap karyanya iaitu al-Qanun fi Al-Tibb sebagai sebuah teks perubatan yang teragung yang pernah ditulis sebagai “injil perubatan”yang dibaca dalam tempoh yang lebih lama berbanding buku-buku perubatan yang lain dan ia dibahagikan kepada 5 buku iaitu:
Osler menganggap karyanya iaitu al-Qanun fi Al-Tibb sebagai sebuah teks perubatan yang teragung yang pernah ditulis sebagai “injil perubatan”yang dibaca dalam tempoh yang lebih lama berbanding buku-buku perubatan yang lain dan ia dibahagikan kepada 5 buku iaitu:
a)buku yang membicarakan tantang asas-asas umum.
b)buku-buku ubatan simple(biasa)
c)buku penyakit organ-organ tertentu
d)buku penyakit yanjg biasanya merebak ke seluruh badan
e)buku ubat-ubatan ‘compound’(sebatian).
Al-Razi
Nama sebenar beliau ialah Abu Bakar Muhammad
Ibnu Zakaria Al-Razi. Beliau lebih terkenal dengan panggilan al-Razi. Selain
dari itu, beliau lebih terkenal dengan panggilan Rhazes di kalangan
orang barat. Al-Razi dikenali sebagai Galen Arab dan beliau berasal daripada
Parsi. Beliau juda adalah guru kepada Ibnu Sina. Dilahirkan pada tahun
863M di Bandar Rai berdekatan dengan Bandar Teheran. Beliau meninggal dunia
pada tahun 925M(312Hijrah) ditempat yang sama. Beliau mendapat pendidikan awal
di Baghdad yang menjadi pusat Bandar empayar Abbasiyyah yang juga menjadi pusat
pendidikan. Pemerintah islam pada ketika itu menggalakkan orang ramai dalam
pencarian ilmu dengan memberi kemudahan-kemudahan seperti hospital-hospital dan
perpustakaan untuk melakukan penyelidikan. Sebelum menceburkan diri dalam perubatan,
beliau pernah mempelajari dalam bidang Al-quran, fekah, ilmu tauhid, bahasa
arab dan hadis. Meyerhoff dalam buku Legacy of Islam menganggap beliau sebagai
pengamal perubatan yang teragung dalam dunia islam malah seorang pengamal
perubatan teragung di dunia. Beliau mempelajari ilmu perubatan dengan
Hunayn Ibnu ishaq, seorang pakar perubatan parsi dan India. Al-razi bertugas
sebagai pegawai perubatan dan menjadi pengarah disebuah hospital di rays,
Baghdad dan Parsi serta pengasas perubatan psilosomatik dan mempunyai
pengetahuan yang agak mendalam dalam bidang anatomi. Beliau meneruskan tradisi
yang diasakan oleh Galen bersama pakar-pakar perubatan islam pada masa itu.
Buku yang telah dihasilkan adalah sebanyak 224 buku, 140 daripadanya dalam
ilmu perubatan(10 daripadanya telah diterjemah kedalam bahasa Latin).
Antara sumbangan Al-Razi di dunia
barat ialah Treatisnya berkenaan dengan campak cacar tulen(smallpox) dan campak
biasa(measel)yang telah diterbitkan beberapa kali di Eropah hingga abad ke 18M.
Buku karyanya yang terbesar ialah ensikopedia perubatan amalan dan terapeutik
yang berjudul kitab Al Hawi fi Al Tibb(Liber continens) yang seberat 10
kilogram ini mengandungi 9 jilid menjadi rujukan fakulti perubatan di
Paris, Perancis Pada tahun 1395M. Buku teragungnya yang kedua ialah berjudul
kitab Al-mansur (Liber Medicinalis ad Al Mansorem). Ia adalah ringkas dan
mengandungi 10 bab. beliau menyumbangkan kitab ini kepada gabenor Khurasan, Al-
Mansur Ibnu Ishaq yang berkenaan dengan seni dan sains perubatan. Beliau
memperkenalkan beberapa kaedah dalam ilmu farmasi antaranya:
a)Penggunaan
ubat untuk melawaskan buang air besar secara lembut(Milld purgatives)
b)Pembekaman (mengeluarkan darah) bagi kes-kes “apoplexy” (kehilangan kegunaan deria) disebabkan kepecahan urat darah dalam otak.
c)Penggunaan air sejuk bagi demam yang melarat
d)Mencipta seton (jenis benang) dan penggunaan dalam kes-kes luka.
b)Pembekaman (mengeluarkan darah) bagi kes-kes “apoplexy” (kehilangan kegunaan deria) disebabkan kepecahan urat darah dalam otak.
c)Penggunaan air sejuk bagi demam yang melarat
d)Mencipta seton (jenis benang) dan penggunaan dalam kes-kes luka.
Menurut Ali
bin Abbas al Majusi yang meninggal dunia 60 tahun selepas Al-Razi kitab Al-Hawi
mengandungi :
a)Cara menjaga kesihatan
b)Mengubati penyakit melalui cara makanan.
b)Mengubati penyakit melalui cara makanan.
c)Mengenal tanda-tanda penyakit
Sumbangan lain Al-Razi dalam perubatan islam ialah pengasingan alkohol dan mendorng kegunaanya sebagai anti septik. sebuah lagi kitabnya yang bernama kitab Al asrar (the book of secrets) telah diterjemah kedalam bahasa latin adalah sumber utama maklumat bahan kimia hingga abad 14M.
Sumbangan lain Al-Razi dalam perubatan islam ialah pengasingan alkohol dan mendorng kegunaanya sebagai anti septik. sebuah lagi kitabnya yang bernama kitab Al asrar (the book of secrets) telah diterjemah kedalam bahasa latin adalah sumber utama maklumat bahan kimia hingga abad 14M.
AL-Nafis
Nama
penuh Ibnu al-Nafis ialah ‘Ala’uddin abu al-Hasan ali ibn abi al-Hazam
al-Qrasyi, seorang Arab berketurunan Quraisy.Beliau telah dilahirkan di
pinggir Bandar Damsyik pada tahun 607H(1210M). Di situlah kemudiannya
beliau hidup dan berguru dengan ahli perubatan, termasuk al-Syiekh Radhiuddin
Abu al-Hajjaj Yusuf Ibn Hidrah al-Rahibi. Antara guru beliau yang lain dalam
bidang perubatan ini termasuklah al-Hakim Muhazzibuddin Abu Muhammad Abdul
Rahim ibn Ali al-Dakhwar dan ‘Imran al-Isra’ili.
Ibnu
a-Nafis ialah rakan sepengajian dengan Maufiquddin qabu AL-Abbas Ahmad
Iibnal-Qasim yang terkenal dengan nama Ibn Abi Usaiba’ah, penulis buku yang
masyhur yang menceritakan tentang kedudukan dan kesarjanaan para ahli
perubatan.Mereka kemudiannya berpindah ke Kaherah dan sama-sama bekerja di
al-Nasiri. Di hospital inilah Ibn al-Nafis telah mencapai kemajuan menjadi
ketua hospital berkenaan, sementara Ibn Abi Usaiba’ah menumpukan perubatannya
kepada perubatan mata. Beliau telah menetap di Kaherah sehingga beliau meninggal
dunia pada 686 H(1288 M)sewaktu umur beliau 80 tahun. Meskipun bidang
utama beliau adalah perubatan, namun Ibn al-Nafis tetap mendalami ilmu-ilmu
bahasa, fiqh, falsafah dan ilmu kalam. Dalam bidang perubatan, ada orang yang
menyamakan beliau dengan Ibnu Sina. Malahan ada juga orang yang berpendapat
bahawa beliau adalah lebih serlah dan terkemuka di dalam para sarjana islam
yang ada.
SUMBANGAN
Dalam
bidang perubatan, secara khususnya Ibnu al-Nafis mempunyai kepakaran yang
tinggi dalam bidang pembedahan. Penemuan sistem peredaran darah kecil juga
telah membuatkan Ibnu al-Nafis terkenalsebagai tokoh sarjana islam yang
terkenal. Selain itu juga Ibnu al-Nafis juga melancarkan kempen
memerangi wabak. Sebelum beliau meninggal dunia, beliau telah membina sebuah
hospital.
i)
Bidang Pembedahan
Dalam
bidang pembedahan, beliau sangat berminat dengan pembedahan jantung dan
kerongkong, kerana kerana beliau telah percaya pada wujudnya pertalian yang
rapat antara pernafasan dan denyutan jantung.Bagi memajukan lagi bidang
pembedahan ini, Ibnu al-Nafis menasihatkan supaya pembedahan perbandingan
dibuat dengan melakukannya ke atas binatang. Menurut beliau, langkah seperti
ini boleh membantu kita memahami dengan lebih mendalam tentang tubuh manusia
dan fungsi semua organ yang terdapat dalam tubuh manusia.
ii)
Memerangi Wabak.
Ibnu
al-Nafis bersama doktor-doktor Mesir yang lain melancarkan kempen memerangi
wabak yang tidak mengenal mangsa sama ada kanak-kanak mahupun kaum dewasa.
Wabak ini merebak selama enam bulan dan akhirnya ia berjaya dikawal oleh Ibnu
al-Nafis. Dengan kejayaan ini Ibnu al-Nafis telah digelar al-Misri oleh
penduduk di negara Mesir.
iii)
Penemuan Sistem Peredaran Darah Kecil.
Perkara
baru yang terpenting yang diajukan oleh Ibnu al-Nafis dalam syarahnya dalam
kitab anatomi ibn Sina ini ialah teori tentang peredaran darah ialah
pergerakan darah iaitu pergerakan darah dalamkitaran. Peredaran darah ini
dikenali pada zaman sekarang sebagai ‘sistem sirkulasi pulmonari’.
Orang
zaman dahulu mempercayai bahawa darah bergerak daripada jantung ke dalam
jasad menerusi pembuluh dan saluran darah mengikuti denyutan nadi. Kemudian
datang Galen iaitu sarjana perubatan Yunani yang mengatakan bahawa darah
tersebar ke dalam badan daripada jantung menerusi pergerakan seperti alunan
ombak melalui arteri itu sendiri. Para doktor aliran Iskandariah merujuk
semula kepada teori perubatan Mesir kuno. Ibnu Sina mengikuti teori doktor
Yunani iaitu Galen tentang peredaran darah. Ibnu al-Nafis pula dalam
syarahannya dalam kitab anatomi Ibnu Sina mangesahkan pendapat ini. Menurut
Ibnu al-Nafis ruang jantung mempunyai dia sahaja tidak seperti yang didakwa
oleh Ibnu Sina . Katanya, aliran edaran darah ialah daripada
ventrikal kanan kepada paru-paru. Dalam paru-paru, uadara bertemu dengan darah.
Darah itu kemudiannya meninggalkan paru-paru dengan mengikuti arteri
paru-paru lalu masuk ke dalam ventrikal kiri dalam jantungm dari sini, darah disebar
keseluruh badan.Pendapat yang diajukan oleh Ibnu al-Nafis kepada ilmu
perubatan adalah teori yang baru. Teori ini menegaskan bahawa wujudnya
peredaran darah dari jantung ke paru-paru dan dari paru-paru kepada jantung.
Oleh itu, beliau telah mengasaskan ‘teori sirkulasipulmonari’. Akan tetapi
Ibnu al-Nafis tidak sempat untuk mengkaji sistem peredaran darah keseluruh
tubuh dalam waktu yang sama.
iv)
Membina Sebuah Hospital
Semasa
umur beliau mencecah lingkungan 74 tahun, beliau telah ditugaskan oleh Sultan
Qalawun untuk membina sebuah hospital baru di Kaherah. Beliau menyelia
pembinaan ini menurut keperluan perubatan berkenaan bahagian-bahagian
hospital tersebut, wad, farmasi, perpustakaan, ruang menunggu, dan bilik khas
untuk doktor. Selain itu juga, beliau memperkalkan konsep teaching hospital.
Hospital itu telah dirasmikan oleh Sultan Qalawun dan dinamakannya dengan
‘al-Mansuri’.
KARYA
Sebagaimana
para sarjana islam yang lain,Ibnu al-Nafis telah menulis banyak buku-buku dan
rencana. Walaubagaimana kebanyakannya telah hilang. Antara buku beliau yang
masih ada termasuklah al-Kitab al-Syamil Fi al-Tibb tenrtang ensiklopedia
perubatan, Kitab al-Muhadhdhab fi al-Kuhl mengenai opthalmilogi, al-Muhazzab
berkenaan tentang perubatan mata, al-Mukhtar yang mengatakan tentang
pemakanan, Syarh al-Hidayah adalah ulasan terhadap karangan Ibnu Sina tentang
perubatan, al-Risalah al-Kamiliyyah fi al-Sirah al-nobawiyyah yang menyatakan
tentang kisah hidup Nabi Muhammad. Selain itu al-Mujaziaiti ringkasan
daripada kitab Ibnu Sina, al-Qanun. Fi ‘I-Tahibbi dan beberapa kritikan
terhadap karya Hipokrotes, Ibnu Sina dan Humaym Ibnu Ishaq.beliau juga
menulis buku ringkas karya Aristotles tentang logik
Ibnu
al-Nafis adalah seorang lagi tokoh kesarjanaan islam yang mewakili zamannya
pada zaman iti. Beliau seorang yang mempunyai pandangan yang luas dan juga
berfikiran kreatif dalam membuat kerjanya.di dalam kerjayanya sebagai seorang
doktor, beliau sering dilantik sebagai doktor peribadi oleh
pemerintah-pemerintah.
Beliau
banyak menguasai bidang ilmu agama iaitu ilmu akhirat meskipun yang paling
utama sekali ialah bidang perubatan dan beliau seorang ahli fizik yang
terkemuka di Mesir dan di negara Islam yang lain. Sumbangan beliau kepada
pembangunan ilmu dan tamadun manusia adalah sangat besar sekali kepada dunia
islam pada zaman dahulu dan sekarang. Tidak hairanlah mengapa beliau antara took
yang tercatat dalam sejarah tamadun Islam.
|
|
Al-Khawarizmi
Nama sebenar al-Khawarizmi ialah Muhammad Ibn Musa
al-khawarizmi. Selain itu beliau dikenali sebagai Abu Abdullah Muhammad bin
Ahmad bin Yusoff. Al-Khawarizmi telah dikanali di Barat sebagai
al-Khawarizmi, al-Cowarizmi, al-Ahawizmi, al-Karismi, al-Goritmi, al-Gorismi
dan beberapa cara ejaan lagi.
Beliau telah dilahirkan di Bukhara. Pada tahun 780-850M adalah zaman kegemilangan
al-Khawarizmi. al-Khawarizmi telah wafat antara tahun 220 dan
230M. Ada yang mengatakan al-Khawarizmi hidup sekitar awal pertengahan
abad ke-9M. Sumber lain menegaskan beliau di Khawarism, Usbekistan pada
tahun 194H/780M dan meninggal tahun 266H/850M di Baghdad.
PENDIDIKAN
Dalam pendidikan telah dibuktikan bahawa al-Khawarizmi
ialah seorang tokoh Islam yang berpengetahuan luas. Pengetahuan dan
kemahiran beliau bukan sahaja meliputi bidang syariat tapidi dalam bidang
falsafah, logik, aritmetik, geometri, muzik, kejuruteraan, sejarah Islam dan
kimia.
Al-Khawarizmi sebagai guru aljabar di Eropah.
Beliau telah menciptakan pemakaian Secans dan Tangens dalam penyelidikan
trigonometri dan astronomi. Dalam usia muda beliau bekerja di bawah
pemerintahan Khalifah al-Ma’mun, bekerja di Bayt al-Hikmah di
Baghdad.
Beliau
bekerja dalam sebuah observatory iaitu tempat menekuni belajar
matematik dan astronomi. Al-Khawarizmi juga dipercayai memimpin
perpustakaan khalifah. Beliau pernah memperkenalkan angka-angka India
dan cara-cara perhitungan India pada dunia Islam. Beliau juga merupakan
seorang penulis Ensiklopedia Pelbagai Disiplin.
Al-Khawarizmi
adalah seorang tokoh yang mula-mula memperkenalkan aljabar dan hisab.
Banyak lagi ilmu pengetahuan yang beliau pelajari dalam bidang matematik dan
menghasilkan konsep-konsep matematik yang begitu popular sehingga digunakan
pada zaman sekarang.
PERANAN DAN SUMBANGAN AL-KHAWARIZMI
Gelaran Al-Khawarizmi yang dikenali di Barat ialah
al-Khawarizmi, al-Cowarizmi, al-karismi, al-Goritmi atau al-Gorism.
Nama al-gorism telah dikenali pada abad pertengahan. Negara
Perancis pula al-Gorism muncul sebagai Augryam atau Angrism.
Negara Inggeris pula ia dikenali sebagai Aurym atau Augrim.
Sumbangan
hasil karya beliau sendiri, antaranya ialah :
Ini adalah contoh-contoh sebahagian beliau yang telah
dihasilkan dalam penulisan karya dan ia telah menjadi popular serta
dipelajari oleh semua masyarakat yang hidup di dunia ini.
Hasil Karya Al-Khawarizmi
Sepertimana yang telah kita ketahui, Al-Khawarizmi
dapat menghasilkan karya-karya agong dalam bidang matamatik. Hasil
karya tersebut terkenal pada zaman tamadun Islam dan dikenali di Barat.
Antara hasil karya yang telah beliau hasilkan ialah :
Ketokohan al-Khawarizmi
Setiap tokoh mempunyai sifat ketokohannya yang
tersendiri. Ketokohan al-Khawarizmi dapat dilihat dari dua sudut iaitu
dari bidang matematik dan astronomi. Namun bidang matematik akan
diperjelaskan secara terperinci berbanding astronomi kerana ia melibatkan
kajian yang dikaji. Dalam bidang matematik, al-Khawarizmi telah
memperkenalkan aljabar dan hisab. Beliau banyak menghasilkan
karya-karya yang masyhor ketika zaman tamadun Islam. Antara karya-karya
yang beliau hasilkan ialah ‘Mafatih al-Ulum’. Sistem
nombor adalah salah satu sumbangan dan telah digunakan pada zaman tamadun
Islam.
Banyak kaedah yang diperkenalkan dalam setiap karya
yang dihasilkan. Antaranya ialah kos, sin dan tan dalam trigonometri
penyelesaian persamaan, teorem segitiga sama juga segitiga sama kaki dan
mengira luas segitiga, segi empat selari dan bulatan dalam geometri.
Masaalah pecahan dan sifat nombor perdana dan teori nombor juga
diperkenalkan. Banyak lagi konsep dalam matematik yang telah
diperkenalkan al-khawarizmi sendiri.
Bidang astronomi juga membuatkan al-Khawarizmi dikenali
pada zaman tamadun Islam. Astronomi dapat ditakrifkan sebagai ilmu falaq
[pengetahuan tentang bintang-bintang yang melibatkan kajian tentang
kedudukan, pergerakan, dan pemikiran serta tafsiran yang berkaitan dengan
bintang]. Seawal kurun ketiga lagi lagi, al-Khawarizmi telah
menghasilkan dua buah yang salah satu daripadanya telah diterjemahkan ke
Bahasa Latin dan memberi pengaruh besar ke atas Muslim dan orangSpanyol dan
Kristian. Penggunaan matematik dalam astronomi sebelum tamadun
Islam amat sedikit dan terhad. Ini disebabkan oleh kemunduran
pengetahuan matematik yang terhad kepada pengguna aritmetik dan geometri
sahaja.
Peribadi al-Khawarizmi
Keperibadian al-Khawarizmi telah diakui oleh orang
Islam dan juga Barat. Al-Khawarizmi telah dianggap sebagai sarjana
matematik yang masyhur oleh orang Islam dan ia diperakui oleh orang
Barat. Ini dapat dibuktikan bahawa G.Sartonmengatakan “pencapaian-pencapaian
yang tertinggi telah doperolehi oleh orang-orang Timur....” Maka
temasuklah al-Khawarizmi itu sendiri.
Al-Khawarizmi patu disanjungi kerana beliau adalah
seorang yang pintar. Menurut Wiedmann pula berkata....’ al-Khawarizmi
mempunyai personaliti yang teguh dan seorang yang bergeliga sains’.
Setiap apa yang dinyatakan oleh penulis, ini telah terbukti bahawa
al-Khawarizmi mempunyai sifat keperibadian yang tinggi dan sekaligus
disanjung oleh orang Islam.
Strategi Pengislaman Sains Matematik
Pengislaman sains matematik seharusnya berlandaskan
dengan beberapa perkara iaitu, ia hendaklah berlandaskan tauhid, syariah dan
akhlak. Ini kerana ia perlu bagi tokoh-tokoh yanh beragama Islam supaya
melaksanakan setiap pekerjaan atau tugasan yang mengikut undang-undang Islam.
1.
Tauhid
Tauhid
merupakan landasan falsafah matematik Islam sepertimana dengan ilmu-ilmu
Islam yang lain. Mengikut matlamat Islam, semuanya Ayyatullah
[tanda-tanda Allah iaitu symbol kebesaran, kewujudan dan keEsaan Tuhan.
Ungkapan yang wujud sewajarnya mencorakkan kegiatan matematik. Setiap
falsafah dan epistemology sains matematik kita tidak harus diterima
bulat-bulat tanpa syarat.
Berasaskan kepada undang-undang yang mengenali tindak
tanduk masyarakat. Keharmonian dan tanggungjawab kepada umat dan hak
diri. Dari sudut ini, ahli matematik Islam yang cuba menyelesaikan
masaalah yang melibatkan perbuatan hukum syariah seperti judi, riba dan
mencabar kebenaran hakiki daripada agama samawi untuk memperkukuhkan lagi
Institusi. Oleh itu, matematik Islam hendaklah berkembang selari dengan
keperluan manusia dan perkembangan ini juga harus di dalam sudut syariah.
3. Akhlak
Ciri-ciri akhlak mulia hendaklah disemaikan kedalam
matematik dan juga ia perlu dimasukkan kedalam ilmu-ilmu Islam yang lain agar
manusia dapat menerapkan nilai murni. Ilmu yang dipelajari contahnya
akhlak yang terdapat dalam bidang matematik ini adalah penemuan aljabar yang
melambangkan keadilan. Ini kerana keadilan itu dituntut
oleh agama Islam itu sendiri. Melalui asas pradigma tauhid dan sya’iyah
itu dapat memperkukuhkan lagi pembinaan akhlak.
Cabang
Matematik
Antara cabang yang diperkanalkan oleh al-Khawarizmi
seperti geometri, algebra, aritmetik dan lain-lain.
Geometri
Ia merupakan cabang kedua dalam matematik. Isi
kandungan yang diperbincangkan dalam cabang kedua ini ialah asal-usul
geometri dan rujukan utamanya ialah Kitab al-Ustugusat[The Elements]
hasil karya Euklid : geometri dari segi bahasa berasal daripada perkataan
yunani iaitu ‘geo’ bererti bumi dan ‘metri’ bererti
sukatan. Dari segi ilmunya pula geometri itu adalah ilmu yang mengkaji
hal yang berhubung dengan magnitud dan sifat-sifat ruang. Geometri ini
mula dipelajari sejak zaman firaun [2000SM]. Kemudian Thales Miletus
memperkenalkan geometri Mesir kepada Grik sebagai satu sains dedukasi dalam
kurun ke6SM. Seterusnya sarjana Islam telah mengemaskanikan kaedah
sains dedukasi ini terutamanya pada abad ke9M.
Algebra/aljabar
Ia merupakan nadi untuk matematik algebra.
Al-Khawarizmi telah diterjemahkan oleh Gerhard of Gremano dan Robert of
Chaster ke dalam bahasa Eropah pada abad ke-12. sebelum munculnya karya
yang berjudul ‘Hisab al-Jibra wa al Muqabalah yang ditulis oleh al-Khawarizmi
pada tahun 820M. Sebelum ini tak ada istilah aljabar.
|
|
Namanya tidak asing lagi di pentas
ilmu sains pada abad pertengahan. Dunia sains mengenalnya sebagai salah seorang
putera Islam terbaik dalam bidang falsafah, astronomi, kedoktoran, dan fizik.
Wawasan dan pengetahuannya yang demikian luas, meletakkan dirinya sebagai pakar
dan ilmuwan Muslim tersohor pada awal abad pertengahan. Ilmuwan tersebut tidak
lain adalah Al-Biruni.
Nama penuhnya Abu Raihan Muhammad
ibn Ahmad Al-Biruni, dilahirkan pada bulan September tahun 973 M, di
perkampungan Khawarizm, Turkmenistan. Ia kemudian lebih dikenali dengan nama
Al-Biruni. "Al-Biruni" yang bermaksud 'asing', adalah dinisbahkan
kepada wilayah tempat tanah kelahirannya, iaitu Turkmenistan. Pada masa itu,
kawasan ini sememangnya dikhaskan untuk penempatan orang-orang asing.
Dibesarkan dalam keluarga yang taat
beragama, Al-Biruni menghabiskan usia mudanya dalam persekitaran masyarakat
yang mencintai ilmu pengetahuan. Walaupun tidak banyak catatan sejarah yang
mengisahkan latar belakang pendidikannya, namun beberapa sumber menyebutkan
bahawa ilmuwan ulung ini memperoleh pendidikan daripada beberapa ulama kenamaan
pada zamannya, antara lain Syeikh Abdus Shamad. Dalam bidang kedoktoran, ia
belajar dengan Syeikh Abul Wafa' Al-Buzayani, serta kepada Syeikh Abu Nasr
Mansur bin Ali bin Iraqi dalam bidang matematik dan astronomi. Tidak hairan
apabila ulama menulis ini terkenal sebagai seorang ahli dalam pelbagai bidang
ilmu semenjak usia muda.
Sebagai ilmuwan ulung, Al-Biruni
tidak henti-hentinya mengais ilmu, termasuk dalam setiap penjelajahannya ke
beberapa negeri, seperti ke Iran dan India. Jamil Ahmed dalam buku Seratus
Tokoh Muslim mengungkapkan, antara penjelajahan paling menarik tokoh ini adalah
semasa di wilayah Jurjan, dekat Laut Kaspia (Asia Tengah), serta wilayah India.
Penjelajahan itu sebenarnya tidak disengajakan. Alkisah, setelah beberapa lama
menetap di Jurjan, Al-Biruni memutuskan untuk kembali ke kampung halamannya.
Namun tidak disangkanya, tanah kelahirannya dilanda oleh konflik antara etnik.
Keadaan ini dimanfaatkan oleh Sultan Mahmoud Al-Gezna, yang melakukan
penaklukan ke wilayah Jurjan.
Penaklukan ini menyebabkan Al-Biruni
dipilih oleh Sultan Mahmoud sebagai 'kumpulan pemikir' yang kemudiannya dibawa
menyertai ekspedisi ketenteraan ke India. Di sana beliau banyak melahirkan
karya dan tulisan, sama ada dalam bentuk buku mahupun artikel ilmiah yang
disampaikannya dalam perjumpaan. Selain menghasilkan karya, penjelajahan
bersama Sultan ini juga menjadikan kawasan India sebelah timur sebagai kawasan
baru untuk menyebarkan dakwah Islamiah.
Sepanjang pengembaraannya di India,
Al-Biruni memanfaatkan masa terluang melakukan kajian berkaitan adat istiadat
dan budaya masyarakat tempatan. Berasaskan kajiannya inilah beberapa karya
agungnya lahir. Bukan itu sahaja, Al-Biruni jugalah orang yang pertama
memperkenalkan permainan catur 'ala' India ke negara-negara Islam, serta
menjelaskan permasalahan trigonometri yang lebih mendalam dalam karyanya,
Tahqiq Al-Hind.
Kecerdikan Al-Biruni merangsang
dirinya mendalami ilmu astronomi. Beliau misalnya turut menjelaskan tentang
kemungkinan pergerakan bumi mengitari matahari. Malangnya, buku beliau yang
mengupas perkara ini hilang. Namun ia berpendapat, sebagaimana pernah ia
sampaikan dalam suratnya kepada Ibnu Sina, bahawa pergerakan eliptis adalah
lebih memungkinkan daripada gerak melingkar yang dilakukan lanet.
Al-Biruni konsisten mempertahankan
pendapatnya tersebut, dan ternyata pada kemudian harinya pendapat ini terbukti
kebenarannya sebagaimana yang dibuktikan oleh ilmu astronomi moden. Sebagai
seorang yang gemarkan membaca pelbagai bidang ilmu, kepakaran Al-Biruni tidak
hanya dalam bidang ilmu sains. Beliau juga mahir dalam ilmu falsafah. Kerana
itu, ia dikenali sebagai salah seorang ahli falsafah Islam yang amat
berpengaruh.
Pemikiran falsafah Al-Biruni banyak
dipengaruhi oleh pemikiran falsafah Al-Farabi, Al-Kindi, dan Al-Mas'udi
(meninggal 956 M). Hidup sezaman dengan ahli falsafah dan pakar ilmu perubatan,
Ibnu Sina, Al-Biruni banyak berdialog dengan Ibnu Sina, sama ada secara
langsung mahupun melalui surat menyurat. Keduanya kerap juga bermuzakarah
berkaitan pemikiran falsafah, misalnya tidak bersetuju dengan aliran pemikiran
paripatetik yang dianuti Ibnu Sina dalam banyak aspek.
Al-Biruni memperlihatkan
kecenderungan tidak menerima bulat-bulat falsafah pemikiran Aristoteles dan
berfikir secara kritikal terhadap beberapa hal dalam teori fizik paripatetik,
seperti berkaitan dengan masalah gerak dan tempat. Ini kerana semua yang
dilakukannya itu selalunya berlandaskan pada prinsip-prinsip Islam, serta
meletakkan sains sebagai alat untuk menyingkap rahsia alam. Hasil kajian dan
penelitiannya akhirnya adalah untuk mengakui akan wujudnya Allah sebagai maha
pencipta. Menurut Al-Biruni jika seorang ilmuwan ingin membezakan kebenaran dan
kepalsuan, dia perlu menyelidiki dan mempelajari alam.
Dalam bukunya Al-Jamahir, Al-Biruni
juga menegaskan, "Penglihatan adalah penghubung apa yang kita lihat dengan
tanda-tanda kebijaksanaan Allah dalam ciptaan-Nya. Daripada penciptaan alam
tersebut kita akan menemukan kewujudan Yang Maha Pencipta". Pandangan
Al-Biruni ini tentu berbeza sekali dengan pandangan saintis Barat pada zaman
moden ini yang mengenepikan sains daripada agama. Pandangan mereka tentang alam
seolah-olah menafikan keberadaan Allah sebagai pencipta.
Kejayaan Al-Biruni dalam bidang
sains dan ilmu pengetahuan ini turut mendapat pujian ilmuwan Barat. Max Mayerhof
misalnya menyatakan, "Abu Raihan Muhammad ibn Al-Biruni digelar sebagai
ahli kedoktoran, astronomi, matematik, ilmu fizik, geografi , dan sejarah. Dia
mungkin sosok paling menonjol dan peneraju zaman keemasan ilmu pengetahuan
Islam." Pengakuan yang sama juga dinyatakan oleh ahli sejarah asal India,
Si JN Sircar. Beliau menulis "Hanya sedikit yang memahami fizik dan
matematik. Di antara yang sedikit itu yang terbesar di Asia adalah Al-Biruni,
sekaligus filsuf dan ilmuwan. Ia pakar dalam kedua bidang tersebut." Tokoh
dan ilmuwan ulung ini akhirnya menghadap Ilahi Rabbi pada 1048 M, semasa
berusia 75 tahun.
No comments:
Post a Comment